| Háttér Society

A filmművészet új útjai

TitleA filmművészet új útjai
Publication TypeKönyv
Kiadás éve1986
KiadóMagvető Könyvkiadó
VárosBudapest
Oldalak száma745
Nyelvmagyar
AuthorsNemeskürty, I
ISBN szám978-963-14-0667-2
Absztrakt

Negyedfél évtizedes munkásságából komponált kitűnő kötetet Nemeskürty István, a filmesztéta és forgatókönyvíró, fesztiválok zsűritagja és filmproducer, mozinéző és művelődéstörténész. Átfogó értekezéseket, frappáns esszéket, szenvedélyes vitairatokat, előadásokat, krónikákat, élményleírásokat olvashatunk: film és társadalom viszonyáról, a filmesztétika történetéről, szenzációs felfedezésekről, a filmművészet lehetőségeiről és útkereséseiről, válságokról és tendenciákról. A kötet így válik film- és társadalomtörténetté egyszerre, s lebilincselő olvasmánnyá. A válogatást Mándy Iván novellája vezeti be: Nemeskürty mozija.

Tartalom

Mándy Iván: Nemeskürty mozija 5
A filmművészet új útjai 17
Valóság és égi mása 26
Kamaszkor kegyelem nélkül 35
Forró mezők 40
Balázs Béla: Filmkultúra 43
Laokoon, vagy az irodalom és a filmművészet határairól 46
Két film - egy forgatókönyv 53
A film önmagáról 57
Egy nagy film titkáról (Szállnak a darvak) 63
A fény és árnyék mestere - Uruszevszkij 69
Akiket a pacsirta elkísér 74
Színek dramatrugiája és a szélesvászon lehetőségei 79
Betörő az albérlőm 83
Rose Bernd 86
A természettudomány művészete (Tazieff) 91
Az új hullám 96
Egy film utolsó három perce (Truffaut: Négyszáz csapás) 112
Megszállottak 116
Egy író filmje, nem pedig: egy film írója 128
A Balázs Béla Filmstúdió 135
A tetten ért idő 150
A film 1970-ben 160
A film mégsem mulandó 175
Rendezők műhelyéből
A filmvászon költője, Dovzsenko 183
A filmszalag nem ég el (Kozincev) 253
Kozincev, az író 278
A kiábrándult Antonioni (Blow Up; Zabriskie Point) 283
Négyszer Ingmar Bergman 301
Az elvarázsolt gyermekkor: Amarcord 338
Andrzej Wajda: Hamu és gyémánt 345
Nyolcszor Wajdáról, este a képernyőn 349
Az Easy Rider körül 369
A pályakezdő és befutott Bertolucci 375
Hulot úr keserű mosolya 394
Magányos nők felvétele egyelőre szünetel (Menysov: Moszkva nem hisz a könnyeknek) 400
A mozgókép a társadalomban: család, iskola, tévé, mozi...
A filmművészet és az iskola 413
A filmművészet a család életében 429
A televíziójáték és a televízió lehetőségei 450
Tűnt idők mozijai 460
Nápolyi mulatságok: A Candelaio a képernyőn 468
Kép, idő, mozgás. Filmelméleti tanulmányok
Kép, idő, mozgás 475
Filmművészet és szocialista realizmus 488
Filmek nyomtatásban 496
A film hatása az irodalomra (Berto: Vörös az ég) 513
A mozgókép esztétikája a kezdetektől 523
A mozgókép mint történeti kútfő 557
A magyar film műhelyében: filmtörténet
A hangosfilm magyar feltalálója 577
Sztrakoniczky Károly, a filmelmélet úttörője 584
Hevesy Iván és a magyar filmelmélet 588
A mozgókép mint költészet (Balázs Béla filmesztétikája) 598
Székely István és a magyar hangosfilm 622
Fehér és fekete gyémántok 641
A magyar film műhelyében: viták, nézetek, műhelymunka
A magyar filmkritikáról 667
Szakmai közvélemény és filmtörténeti tájékozódás 673
Filmkészítés és filmművészet 677
Felelősségünk, teendőink 683
Rényi Péter: A vita folytatása 693
Vitatkozó hitvallás 699
A magyar film egy kanadai szemével 704
Vége az aranykornak? 708
A mai magyar film főbb irányzatai 714
Epilógus
Sík Sándor és a film 1948-ban 735
Jegyzetek 738

Gyűjtemény
Szakirodalom
LMBT vonatkozás
érintőleges
Raktári jelzet
nem/fil
Archívumban elérhető
igen
Linkek

Tag Cloud